Dag Nikolaus Hasse (1969-) (Bibliography)

1. King Avicenna: The Iconographic Consequences of a Mistranslation. In: Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 60 (1997), 230-243.

2. Aristotle versus Progress: The Decline of Avicenna´s De anima as a Model for Philosophical Psychology in the Latin West. In: Was ist Philosophie im Mittelalter? Hg. J. A. Aertsen, A. Speer. Berlin: De Gruyter, 1998. S. 871-880.

3. Das Lehrstück von den vier Intellekten in der Scholastik. Von den arabischen Quellen bis zu Albertus Magnus. In: Recherches de théologie et philosophie médiévale 66 (1999), 21-77.

4. Strohmaier, Gotthard: Avicenna. München: Beck, 1999. Rez.: D. N. Hasse: Beginne dich selbst. Gotthard Strohmaier deutet und kritisiert Avicenna. In: FAZ (26. April 2000), ?

5. Mosul and Frederick II Hohenstaufen: Notes on Aṯīraddīn al-Abharī and Sirāǧaddīn al-Urmawī. In: Occident et Proche-Orient: Contacts scientifiques au temps des Croisades. Actes du colloque de Louvain-la-Neuve, 24 et 25 mars 1997. Ed. Isabelle Draelants, Anne Tihon, Baudouin van den Abeele. Nouvain-la-Neuve: Brepols, 2000. pp. 145-163.

6. Avicennaʼs De Anima in the Latin West. The Formation of a Peripatetic Philosophy of the Soul, 1160-1300. London / Turin: The Warburg Institute / Nino Aragno Editore, 2000.

7. Pietro d'Abano's Conciliator and the Theory of the Soul in Paris. In: Nach der Verurteilung von 1277. Hg. J. A. Aertsen, A. Speer. Berlin: De Gruyter, 2001. pp. 635-653.

8. Griechisches Denken, muslimische und christliche Interessen: Kulturtransfer im Mittelalter. In: NZZ (18. August 2001), ?; Greek Thought, Muslim and Christian Interests: Cultural Transfer in the Middle Ages. In: Art&Thought. Fikrun wa Fann 79 (2004), 17-20.

9. Die humanistische Polemik gegen arabische Autoritäten. Grundsätzliches zum Forschungsstand. In: Neulateinisches Jahrbuch 3 (2001), 65-79.

10. Avicenna on Abstraction. In: Aspects of Avicenna. Ed. R. Wisnovsky. Princeton: Princeton University, 2001. pp. 39-72; Debates in Medieval Philosophy: Essential Readings and Contemporary Responses. Ed. J. Hause. New York: Routledge, 2014. pp. 102-125.

11. Plato arabico-latinus. Philosophy - Wisdom Literature - Occult Sciences. In:  The Platonic Tradition in the Middle Ages. A Doxographic Approach. Eds. Stephen Gersh, Maarten J. F. M. Hoenen. Berlin: De Gruyter, 2002. pp. 31-65.

12. Aufstieg und Niedergang des Averroismus in der Renaissance: Niccolò Tignosi, Agostino Nifo, Francesco Vimercato. In: Herbst des Mittelalters? Fragen zur Bewertung des 14. und 15. Jahrhunderts. Hg. Jan Aertsen, Martin Pickavé. Berlin: De Gruyter, 2004. S. 447-473.

13. The Attraction of Averroism in the Renaissance: Vernia, Achillini, Prassicio'. In: Philosophy, Science and Exegesis in Greek, Arabic and Latin Commentaries. 2. Eds. P. Adamson, H. Baltussen, M. W. F. Stone. London: School of Advanced Study, 2004. pp. 131-147.

14. Urzeugung und Weltbild. Aristoteles – Ibn Ruschd – Pasteur. Hildesheim: Olms, 2006.

15. The Social Conditions of the Arabic-(Hebrew-)Latin Translation Movements in Medieval Spain and in the Renaissance. In: Wissen über Grenzen: Arabisches Wissen und lateinisches Mittelalter. Hg. A. Speer, L. Wegener. Berlin: De Gruyter, 2006. S. 68-86.

16. Spontaneous Generation and the Ontology of Forms in Greek, Arabic, and Medieval Latin Sources. In: Classical Arabic Philosophy: Sources and Reception. Ed. Peter Adamson. London: The Warburg Institute, 2007). pp. 150-175.

17. Averroica secta: Notes on the Formation of Averroist Movementsin Fourteenth-Century Bologna and Renaissance Italy. In: Averroes et les Averroismes juif et latin. Ed. J.-B. Brenet. Turnhout: Brepols, 2007. pp. 307-331.

18. Arabic Philosophy and Averroism. In: Cambridge Companion to Renaissance Philosophy. Ed. J. Hankins. Cambridge: Cambridge University, 2007. pp. 113-136.

19. The Early Albertus Magnus and his Arabic Sources on the Theory of the Soul. In: Vivarium 46 (2008), 232-252.

20. Pseudowissenschaft vom Abendland: Frankreich streitet über Sylvain Gouguenheim: Der Historiker betreibt islamkritische Legendenbildung am Leitfaden der Regensburger Rede. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung (19. Juni 2008), ?

21. The soul's faculties. In: The Cambridge History of Medieval Philosophy. Ed. R. Pasnau. Cambridge: Cambridge University, 2010. pp. 305-319.

22. Latin Averroes Translations of the First Half of the Thirteenth Century. Hildesheim: Olms, 2010; Universalità della Ragione. Pluralità delle Filosofie nel Medioevo. Ed. A. Musco. Palermo: Officina di Studi Medievali, 2012. S. 149-177.

23. Der mutmaßliche arabische Einfluss auf die literarische Form der Universitätsliteratur des 13. Jahrhunderts. In: Albertus Magnus und der Ursprung der Universitätsidee. Hg. L. Honnefelder. Berlin: Berlin University, 2011. S. 241-258; 487-491.

24. Abbreviation in Medieval Latin Translations from Arabic. In: Vehicles of Transmission, Translation, and Transformation in Medieval Textual Culture. Eds. R. Wisnovsky, F. Wallis, F.C. Fumo, C. Fraenkel. Turnhout: Brepols, 2011. pp. 159-172.

25. Avicenna's 'Giver of Forms' in Latin Philosophy, Especially in the Works of Albertus Magnus. In: The Arabic, Hebrew and Latin Reception of Avicenna's Metaphysics. Eds. Dag Nikolaus Hasse, A. Bertolacci. Berlin: De Gruyter, 2012. pp. 225-249.

26. Avicenna's epistemological optimism. In: Interpreting Avicenna: Critical Essays. Ed. P. Adamson. Cambridge: Cambridge University, 2013. pp. 109-119.

27. Die Überlieferung arabischer Philosophie im lateinischen Westen. In: Islamische Philosophie im Mittelalter. Ein Handbuch. Hg. Heidrun Eichner, Matthias Perkams, Christian Schäfer. Darmstadt: WBG, 2013. S. 377-400.

28. Rudolph, Ulrich unter Mitarbeit von Renate Würsch (Hg.): Philosophie in der islamischen Welt 1. 8.-10. Jahrhundert. Basel: Schwabe, 2012. Rez.: D. N. Hasse: AGP 97 (2015), 388-393.

29. Contacts with the Arab World. In: The Oxford Handbook of Neo-Latin. Ed. S. Knight, S. Tilg. Oxford: Oxford University, 2015. pp. 279-293.

30. Averroesʼ Critique of Ptolemy and its Reception by John of Jandun and Agostino Nifo. In: Averroes' Natural Philosophy and its Reception in the Latin West. Ed. P. J. J. M. Bakker. Leuven: Leuven University, 2015. pp. 69-88.

31. Von Alkohol bis Ziffer - Der arabische Einfluss in Europa im Spiegel der deutschen Sprache. In: „Überall ist Mittelalter“. Zur Aktualität einer vergangenen Epoche. In Verbindung mit Markus Frankl und Franz Fuchs herausgegeben von Dorothea Klein. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2015. S. 151-172; Alkohol’dan Ziffer’a (Alkolden Rakamlara) - Alman Dilinin Aynasında Avrupa’daki Arap Etkisi. Çeviri Selahattin Akti. In: Kilitbahir 17 (2020), 224-248.

32. Der Sturz des Kamels und die Befleckung des Spiegels: Fernwirkungstheorien in arabischen und lateinischen Kommentaren zu Aristoteles’ De insomniis. In: ΣΩΜΑ. Körperkonzepte und körperliche Existenz in der antiken Philosophie und Literatur. Hg. Th. Buchheim, D. Meissner, N. Wachsmann. Hamburg: Meiner, 2016. S. 525-541.

33. Success and Suppression. Arabic Sciences and Philosophy in the Renaissance. Cambridge, MA: Harvard University, 2016. R.: G. M. Cooper: Erased history: the forgotten Arabic sources of the Western Renaissance. In: Metascience (27.9.2018), 1-4.

34. Stylistic Evidence for Identifying John of Seville  with the Translator of Some Twelfth-Century Astrological and Astronomical Texts from Arabic into Latin on the Iberian Peninsula. In: Ex Oriente Lux. Translating Words, Scripts and Styles in Medieval Mediterranean Sociecty. Eds. C. Burnett, P. Mantas-Espana. London: The Warburg Institute, 2016. pp. 19-43.

35. Der mutmaßliche arabische Einfluss auf die literarische Form der Universitätsliteratur des 13. Jahrhunderts. In: Albertus Magnus und der Ursprung der Universitätsidee. Die Begegnung der Wissenschaftskulturen im 13. Jahrhundert und die Entdeckung des Konzepts der Bildung durch Wissenschaft. Hg. Ludger Honnefelder. Weilerswist: Velbrück Wissenschaft, 2017. S. 241-258.

36. with Andreas Büttner: Notes on Anonymous Twelfth-Century Translations of Philosophical Texts from Arabic into Latin on the Iberian Peninsula. In: The Arabic, Hebrew and Latin Reception of Avicennaʼs Physics and Cosmology. Eds. Dag Nikolaus Hasse, A. Bertolacci. Berlin: De Gruyter, 2018. pp. 313-369.

37. Feldhay, Rivka and F. Jamil Ragep (Eds.): Before Copernius: The Cultures and Contexts of Scientific Learning in the Fifteenth Century. Montreal: McGill-Queenʼs University, 2017. R.: D. N. Hasse: Copernicusʼs Fifteenth-Century World. In: Journal for the History of Astronomy 50 (2019), 485-487.

38. Ed. with David Juste, Benno van Dalen, and Charles Burnett: Ptolemy’s Science of the Stars in the Middle Ages. Turnhout: Brepols, 2020.

39. Three Double Translations from Arabic into Latin by Gerard of Cremona and Dominicus Gundisalvi. In: Reading Proclus and the Book of Causes. Volume 2: Translations and Acculturations. Ed. D. Calma. Leiden: Brill, 2020. pp. 247-274.

40. Andrea Alpago in Damaskus: Politik und Philosophie um 1517. In: Reichweiten. Dynamiken und Grenzen kultureller Transferprozesse in Europa, 1400-1520. Band 2: Grenzüberschreitung und Partikularisierung. Hg. B. Hamm, F. Rexroth, Ch. Wulf. Berlin: De Gruyter, 2021. S. 43-64.

41. Was ist europäisch? Zur Überwindung kolonialer und romantischer Denkformen. Ditzingen: Reclam, 2021. Rez.: G. Seibt: Gegen den Hochmut der Vernunft. In: SZ (8.12.2021), https://www.sueddeutsche.de/kultur/dag-nikolaus-hasse-europa-1.5482967

42. Die Idee, dass die Vernunft nur in Europa herrscht, ist sehr arrogant. In: Akademie Aktuell ? (2022), 8-11.

43. Renaissance Scholars on Why They Translate Scientific and Philosophical Works from Arabic into Latin. In: Why Translate Science. Documents from Antiquity to the 16th Century in the Historical West. Ed. D. Gutas. Leiden: Brill, 2022. pp. 684-728.

Akti, Selahattin: İslam Düşünce Geleneğinin Batı Dünyasına Etkileriyle İlgili Tartışmaları Dag Nikolaus Hasse Üzerinden Okumak. In: Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 10 (2020), 29-47.

Print Friendly, PDF & Email